Onderzoek E-learning


De werknemers van Achmea starten op 15 oktober met een interactief E-learning programma voor duurzame en veilige verkeersdeelname.

Auto & Motor TECHNIEK (AMT) werpt een kritische blik op de nieuwe aanpak van Het Nieuwe Rijden.

Zuinig rijden achter de pc

vrijdag 13 november 2009
Zuinig en veilig rijden? “Boeie!”, vinden veel leaserijders. De leasemaatschappij denkt daar net iets genuanceerder over. Centraal Beheer Achmea schiet te hulp met online trainingen voor de leaserijder. Leert de autotechnicus daar ook nog iets van? AMT werd ‘e-Driver’ en zocht het uit.

E-teacher Van den Dool overhoort de e-Driver.

Natuurlijk, zuinig en veilig rijden spaart geld. Maar als je dat moet leren in een cursuszaaltje aan de andere kant van het land, kost het alleen maar geld. E-learning, gewoon achter de eigen computer, is dan nog niet zo gek. Beginnen bij het begin. Dus, op naar e-Driver, inloggen en instappen maar. RTL Autowereld-presentator Bert van den Dool heet ons welkom en gaat ons eerst opnieuw leren de auto te starten. Moeten we daarbij het gaspedaal intrappen of moeten we er juist van afblijven?

Gaspedaal intrappen of afblijven.

Niet treuzelen?“Hé, hallo! Weet u het al?” Als we niet snel genoeg antwoorden tikt Van den Dool ongeduldig tegen het beeldscherm. Hij heeft gelijk, als we er zo lang over gaan doen, hadden we net zo goed naar een zaaltje gekund. "Starten zonder gas“Afblijven”, weet iedere autotechnicus. Het motormanagement in een moderne auto zorgt dan zelf voor een brandstof-luchtmengsel op maat. Maar niet iedere automobilist weet dat. Dus gaan er zo heel wat litertjes onnodig verloren. Van den Dool vertelt niet alleen hoe het zit, maar laat het ook zien. Zijn auto gaat aan de diagnosetester en inderdaad, de inspuittijd van de injectoren wordt stukken langer bij starten met de voet op het gas.

Afblijven!

Bandenspanning en op tijd schakelen. Zo laat hij ook zien dat rijden met een half bar lagere bandenspanning een procentje of drie aan brandstof kost en dat schakelen bij 2500 t/min wel 8% zuiniger is dan schakelen bij 4000 t/min. “Een aanzienlijke besparing en dat kost maar iets meer tijd.” Uitrollen op de motor? Nog een puntje dat bij veel automobilisten onbekend is: bij uitrollen in de versnelling naar het stoplicht of de spoorwegovergang zakt het verbruik naar nul. Bij uitrollen met de koppeling in, draait de motor stationair en verbruikt hij dus wel. Van den Dool laat het de e-Driver overtuigend zien. Rijden of stilstaan Volgende tip voor de e-Driver: “Zet onnodige verbruikers uit”. Goede tip, maar wat scheelt het? “Rijden met aanjager en achteruitverwarming aan kost 6 à 7% extra brandstof.” Zoveel? Jazeker, als bewijs toont Van den Dool, de inspuitduur. Eerst met de verbruikers aan, daarna met de verbruikers uit. Maar wel in beide gevallen met stationair draaiende motor. Had Van den Dool er niet bij moeten vertellen dat het meerverbruik sterk zakt zodra de auto gaat rijden?

Schieten we zo lekker op, of kost dit alleen maar brandstof?

Toeren bij maximum toerental. En, zo zijn er nog wel wat dingetjes aan te merken op de e-training. Zijn 4000 t/min-rit maakt Van den Dool in een Mercedes B-klasse diesel. Die auto bereikt zijn maximum vermogen bij 4200 t/min. Zouden er echt leaserijders zijn, die het motortoerental in zo’n auto constant op 4000 houden? Iets meer? Nog een kanttekeningetje. De e-Driver die goed oplet, merkt op dat de 2500 t/min-rit 2 minuten en 5 seconden langer duurt dan de 4000 t/min-rit, bij een totaaltijd van 31.12 minuten. Dat is ruim 6% langer. Is dat dan echt maar “iets meer tijd”, terwijl 8% brandstof een “aanzienlijke besparing” is?

Nuttig voor iedereen?

Maar ach, al met al is 20 minuten ‘e-Driven’ met Bert van den Dool best een aangename ervaring. De leaserijder pikt er altijd wat van op, de autotechnicus helpt er zijn klanten mee door de crisis en zelfs voor de schoonmoederhater heeft Van den Dool nog een praktische tip: “Laat nutteloze bagage thuis!”

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK) « Vorige pagina
© Copyright Centrum voor Duurzame Mobiliteit